Elképzelni is nehéz, mekkora erők átviteléhez kellett ekkora monstrum
Elképzelni is nehéz, mekkora erők átviteléhez kellett ekkora monstrum


Dunai Vasmű ipartörténeti gyűjteménye - Dunaújváros
Vissza a cikkhez Előző kép Vissza Tovább Következő kép
Fogaskerék, népi motívumokkal
Fogaskerék, népi...
Nem hiányzik valakinek a Technic Lego készletéből?
Nem hiányzik...
Triósori meghajtóállvány

Ez valójában egy áttételház, ami a hajtóerőt három tengelyre vitte át.
A triósor egy háromhengeres lemezhengerlőgép. A megmunkálandó darab először a két alsó henger között ment át, majd a két felső között. Így a munkadarabot nem kellett annyiszor mozgatni, sem a gépet átállítani.
Triósori meghajt...
Úgy tűnik, a fogakat párszor újra fel kellett hegeszteni

A rengeteg varrat a fogaskerék előéletéről mesél. Látható, hogy valamennyi fognál ugyanaz az oldal lett pótolva, talán a kopás, talán egy profilváltás miatt. A felső fognál viszont úgy tűnik, azt kompletten vissza kellett ragasztani a helyére. Erre utalhat az alapját teljesen átszelő varrat és anyagpótlás.
Úgy tűnik, a...
Az állvány a lőrinci üzemből került ide
Az állvány a lő...
A hajtóerőt átadó hatalmas fogaskeréksor
A hajtóerőt átad...
Kéttonnás légkalapács
Kéttonnás lé...
Sűrített levegő emelte fel a dugattyút, majd a kalapács teljes súlyával a munkadarabra csapott
Sűrített levegő...
A dunaújvárosi légkalapácsokat főleg a Škoda, a Kovosvit és a Massey gyártotta
A dunaújvárosi lé...
A nehéz, mozgó rész a medve, abba van befogva a cserélhető ütőszerszám
A nehéz, mozgó ré...
Biztos, ami biztos, a munkadarabot odahegesztették, nehogy lába kéljen
Biztos, ami biztos,...
Dugattyús kompresszor

Ez állította elő a sűrített levegőt az üllők, légkalapácsok és más gépek számára.
Dugattyús...
A gép a vasmű 1-es légsűrítőjében dolgozott

Az üzem területén több alegység felelt a sűrített levegő előállításáért, ami rengeteg géphez és a kohók működéséhez is nélkülözhetetlen volt.
A gép a vasmű 1-es...
Ganz, MAN, Sulzer és szovjet gyártmányú kompresszorokat is használtak
Ganz, MAN, Sulzer é...
Olvasztókemence
Olvasztókemence
Kardántengely
Kardántengely
Elképzelni is nehéz, mekkora erők átviteléhez kellett ekkora monstrum
Elképzelni is nehé...
Ennek biztos nem így kéne kinéznie, ez jó nagyot szólhatott
Ennek biztos nem í...
A kardántengely ép vége
A kardántengely ép...
Nyílfogazású fogaskerék
Nyílfogazású...
Lemezvágógép

A fémlemezek vágását, darabolását, lyukasztását végezte.
Lemezvágógép
A gép Zólyomról került ide
A gép Zólyomról...
A némeg DEMAG cég lemezegyengető gépe

A gép a borsodnádasdi lemezgyárban dolgozott. Talán ezen is átmentek az Ikarusok lemezei.
A némeg DEMAG cég...
Érdemes megfigyelni a hatalmas meneteket, amik egybentartották a szerkezetet
Érdemes megfigyelni...
A lemezek a 3+4 henger között mentek át, hogy a hullámosságukat csökkentsék

Az látható, hogy a hengerek nem egymás fölött voltak, de az nem, de valójában nem is értek össze. Pontosabban az ellenoldali hengerek nem voltak közel egymáshoz. A triósornál a hengerek közel összeértek, ott a munkadarab vastagságát, vagy profilját alakították. Itt az egyengetés volt a cél.
A lemezek a 3+4...
A nagyobb hengereket a rövidebbek támasztották, hogy a rendkívüli igénybevétel miatt ne hajoljanak meg
A nagyobb hengereket...
A felsőt hengersort a munkadarab vastagságának megfelelően lehetett emelni-süllyeszteni

Ezt a négy hatalmas menettel lehetett beállítani.
A felsőt hengersort...
A felső hengersort a kiállított óriás kardántengely kistestvérei kötötték össze a hajtóművel

Erre azért volt szükség, mert ugyan az alsó hengersor fix, de a felsőt mozgatni lehetett.
A felső hengersort...
A hengerlőgép áttételháza

Ahogy a triósori állványnál három, itt már hét hengerre kell minél egyenletesebben elosztani a forgatónyomatékot. Érdemes megfigyelni, hogy a nagy, keskeny kerekek egyenes fogazásúak, de a kis átmérőjűek, amiken a legnagyobb forgatónyomaték dolgozik, ferdefogazásúak és szélesek.
A hengerlőgép átt...
Lemezszállító kocsik

A gyár területén ezeken továbbították a néha többtonnás darabokat. A plató ennek megfelelően olyan erős, mint egy harckocsi teteje.
Lemezszállító...
A Dunai Vasmű jellegzetes kapuja

Itt kell jobbra bemenni az erdőbe és 50 méter után el is érjük az első darabokat.
Érdekesség, hogy a tetején álló vöröscsillagot nem szedték le, csak ledöntötték. A műholdképeken mai napig látható (köszönet Propellerfanaticnak, hogy kiszúrta!)
A Dunai Vasmű...
A munkás-paraszt egység némileg szájbarágós ábrázolása a bejárat fölött
A munkás-paraszt...