Pintér György - Múzeumi krimik
Megosztanám veletek egyik nemrégi "alkotásomat". Egy velencei gondolát sikerült beszereznem, ráadásul a helyszínen. Az utóbbi években pár alkalommal meglátogattuk Feleségemmel Velencét, mert (még) mindig van olyan sikátor, csatorna, lagúna, templom, múzeum, amit eddig nem láttunk – lehet, hogy egy élet is kevés lenne mindennek a felfedezéséhez. Egyvalamit viszont alig találtunk: egy "értelmes" boltot, ahol makettet is lehetne kapni. Karneváli maszkok, muránói és egyéb csecsebecsék, ruha-, bőrdíszmű- és egyéb boltok vannak ugyan (ezeket Feleségem preferálja), de makettekkel még nem találkoztam – sokáig. Nem messze a Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari-tól, egy kis utcában végre belebotlottunk egy hajómaketteket áruló kis boltocskába. Első alkalommal, amikor megláttuk, még nem volt nyitva, amikor aznap visszamentünk, már bezárt. Így hosszas programegyeztetés után a hazautazásunk napján, több órás keresgélés után végre meg- és nyitvataláltuk a boltocskát.
A kirakati képből látható, hogy "egysíkú" a választék, csak vízi járműveket lehet kapni. Kicsiket, nagyokat, gondolát, vaporettót, vitorlást, üvegbezártat, stb. Én egy kis gondolakitet választottam ki, egész nap féltve őrizgettük a műanyagzacskót, nehogy megsérüljön.
A makett balsafából van, vastagsága 0,94 mm, lézervágott, így az alkatrészek kiszabásával nem kellett vesződni. Nehézséget jelentett viszont, hogy a fontosabb alkatrészeket (aljlemez, oldalfalak, felső burkolat) ívelt formában kell ragasztani, annak ellenére, hogy síklapok. A fenéklemez eleve íveltre készítendő, a két oldalfal kifelé dől és befelé hajlított, az orr-rész fedele pedig lefelé hajlított és felfelé ívelt… Így – mivel nem vagyok hajóács (sem) - nem gőzben hajlítottam meg ezeket az elemeket, hanem a ragasztóra és pillanatszorítóra bíztam az ívek kialakítását. A ragasztáshoz balsafaragasztót, illetve néhány helyen pillanatragasztót használtam. Így az összeállítás bár nem bonyolult, de több napig tartott a ragasztások száradása miatt. Néha sajnos előfordult a kis ragasztási felületek miatt, hogy elengedett a ragasztó, ekkor újabb próbálkozás következett. Az útmutató csak rajzos, követhető. A két lapon elhelyezett alkatrészeknél viszont lehetett volna jelölni, hogy melyek az alsó/felső illetve külső/belső felületek, mert nem mindegy. Már ezért is megérdemli a kis gondola a "makett" jelzőt, mert nem lehet "csak úgy" összedobni.
A festés viszonylag egyszerű: kívülről végig fényes (lakkozott) fekete, a belső részből csak az utasrész látszik, azt mattra festettem, a sok gondolázni kívánó a valóságban is jól elkoptatja a fényezést. Az ülések piros bársonyborítása Feleségem kezemunkáját dícséri (jó pár évvel ezelőtt már egy 1/72-es kis vitorlázógépet összerakott…) A fényes fekete festék máshogyan viselkedett a puha balsafán, mint a megszokott műanyag felületeken, sajnos, érdessé vált. A lakkozás csak kicsit tompította az érdességet.
Pár száz repülő, néhány kis harcjármű, hajó és gőzmozdony után érdekes kihívás volt a kis gondola összeállítása. Méretaránya kb. 1:60–1:70 lehet.
Mekett hozzászólását köszönöm ! A felület érdességével nem tudtam mit kezdeni, a balsafa lévén puha és ráadásul vékony is, így a csiszolás szóba sem jöhetett, a tömítővel való simítás pedig nem jutott eszembe.
Feltöltöttem még két képet a kis boltocskáról, hátha a hadi- és óceánjárós kollégák, vagy bárki közülünk, akik különlegességekre vágynak, fellendítenék a forgalmat a helyszínen !