Pintér György - Múzeumi krimik
Régóta makettezek,de ez az első pisztollyal fújt makettem.A többire nem vagyok nagyon büszke,de airbrushal sokkal jobban ment ezért döntöttem úgy hogy megmutatom a művem..
A típust sokan ismeritek,anno a magyar kormány úgy döntött,hogy a szovjet hatalom kivonulásával belép a NATO-ba. Ennek egyik feltétele volt a légierő korszerűsítése és nyugatiasítása. Természetesen a földön létező összes géptípus szóba jött a légierőnél,míg végül a Gripen lett a befutó.
A gépeket lízingeli a magyar állam,első kiírásban 2016-ig szólt a futamidő,de ezt módosították 2026-ig,így a Honvédelmi Minisztérium lazábbra vehette a költségvetési hiányt.
A JAS-39 minden körülmények közt bevethető (kivétel talán a haditengerészet). Alkalmas felderítésre,zavarásra,csapásmérésre,bombázásra,elfogásra.
A makett: Italeriről azt kell tudni,hogy nem részletgazdag,de pontos. A 19,5 cm hosszával kellően be tudja mutatni a gép formáját,jellegét anélkül,hogy fékcsöveket,bordákat kellene pótolgatni.
A kit elég pontos,ahol probléma volt,az az orrkúp és a hason lévő törzstalálkozás a szárnnyal. Egy helyen tömítettem,ahol nem is kellett volna (szerintem.. és nem is sikerült),a szárny felül lévő találkozása a törzsel. ..csak mivel két részböl van a szárny,ragasztás után összecsipeszeltem és túlzottan összenyomtam, így nem futott a gerinc lejtése össze a szárnyal,és ez zavart! Ezen kívül ki kellett vágni az orrfutóműből 2mm-t,mert nagyon kiemeli az orrát. A csűrőket vágtam még be,hogy életszerübbnek tűnjön, szerintem ezt minden gépen meg lehetne csinálni, mert egyszerű.
Festés: Italeri által megadott akril festéket használtam (4761AP,4762AP),nagyon jó velük dolgozni. A gép aljára javasolt szürke túl sötét, nem túlzottan látszik az orron az ív. A sárkányt full fehérrel lealapoztam,majd megfújtam feketével a panelvonalakat. Jött két szín, amit vékonyan addig fújtam,amíg úgy gondoltam,hogy megfelelően takar,majd belevilágosítottam a panelközepekbe. Egyszerű volt. Lakkoztam,matricáztam,lakkoztam,majd utána koszoltam, főként smoke színnel.