A27L Centaur AA Mk. I - Egy erősen tartalékos katona

A27L Centaur AA Mk. I

1:72, IBG Models No.72109 (2022)
Pintér György - Múzeumi krimik Amennyiben olvastad korábbi cikkemet itt a Makettinfón az A27L Centaur Mk. IV CS-ről, úgy már tisztában lehetsz azzal, hogy miért más ez a harckocsicsalád, mint az A27M Cromwell. Ha nem olvastad, azt javaslom, hogy először azt nézzed át, mert itt most kihagynám az ott leírtak jelentős részét, Mekett nem terjedelemre fizet. 😊
https://makettinfo.hu/British-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Centaur-Mk-IV-CS

Az eredettörténetből így most csak annyit említenék meg, hogy a Centaur hiába kapta meg a görög mitológia lótestű lényének nevét, lóerőkkel nem volt túlságosan eleresztve. 395 LE-t tudott felmutatni az amerikai Liberty motorral, míg a Cromwelleket 600 LE-vel tudta mozgatni az azokba beéptett Meteor motor. Nem csoda, hogy a Centauroknak ezért is próbáltak az első vonalbeli szolgálattól eltérő elfoglaltságot kitalálni. Ennek az egyik eredménye lett a jelen cikk tárgyát képező légvédelmi páncélos, amelyekből 100, más források szerint 95 készült. Itt megemlítem, hogy egy másik, a Centaur Dozer tolólapos változat valóban értékes eszközzé vált az angolok számára, még a koreai háborúban is csatasorba tudták állítani.

És milyen eredményt tudott felmutatni a Centaur AA változat? Az amúgy potens fegyverzet ellenére úgy olvastam, hogy talán a szövetséges légi fölény miatt sem kellett bizonyítania létjogosultságát, éles bevetésen nem is került használatba, inkább csak repterek és lőszerraktárak védelmét bízták rá. Mindenképpen érdekes, hogy a Crusader Mk. III AA harckocsik hasonló célra épített változatai viszont nagy sikerrel szerepeltek, bár igaz, hogy azok sem az ellenséges repülőgépek, hanem elsősorban a "puhatestű" járművek és az élőerő ellen.

A makett eredetijéül szolgáló T217821-es
A makett eredetijéül szolgáló T217821-es
Kép forrása: https://panzerserra.blogspot.com/2013/03/centaur-cs-mk-iv-royal-marines-case.html


Nem véletlenül hoztam ide a Crusader Mk. III AA harckocsikat, a felépítmény és részben a fegyverzet is onnan származik. Megérne egy külön misét a Crusader is, hiszen az IBG Models által kiadott összes változatot megépítettem, beleértve a 40 mm-es Bofors ágyús Crusader Mk. III AA Mk. I-est és a 20 mm-es Oerlikon ikerágyús Crusader Mk III. AA Mk. III-ast is. A Crusader Mk. III. AA Mk. II-es makett viszont nem került kiadásra, viszont pont annak az átdolgozott tornya került a Centaurra.
Most már egészen biztosan elvesztél a sok-sok "Mk." jelölés közt, ezért készítettem ide egy áttekinthető magyarázatot.

Crusader Mk. III AA Mk. I: 40 mm-es Bofors gépágyú egy magas, felül nyitott gúla alakú szűk toronyban.
Crusader Mk. III AA Mk. II: 20 mm-es Oerlikon ikergépágyú, alacsony, hatszögletű toronyban. Kényelmetlen, mert a rádiót is a toronyban helyezték el. Széles, szögletes célzókeret.
Crusader Mk. III AA Mk. III: 20 mm-es Oerlikon ikergépágyú, alacsony, de védettebb kialakítású hatszögletű toronyban, a rádió átkerül a páncéltestbe. Háromszög alakú, lekerekített hegyű célzókeret.
Centaur AA Mk. I: 20 mm-es Polsten ikergépágyú a Crusader Mk. III AA Mk. II-es tornyával, de a rádió már a páncéltestben volt és önálló toronyforgató motorral látták el.
Centaur AA Mk. II.: 20 mm-es Polsten ikergépágyú hatszögletű, de megnövelt méretű, 4 fős toronyban (a parancsnok kapott maga mellé egy tüzért is).

Fontosnak tartottam a fegyverzetet külön kiemelni, mert mindenképpen szerettem volna a Polsten gépágyúról is néhány érdekességet megosztani.
Ez fegyver a német megszállás elől az Egyesült Királyságba menekült lengyel tervezőcsapat munkáját dicséri. (Valószínű, hogy a Polsten név első betűi a lengyel eredetre utalnak.)
Összevetve a svéd Oerlikon hasonló kialakítású termékével sem hatékonyságában, sem megbízhatóságában nem maradt el attól. Mindezeket a jellemzőket egyszerűbb gyártási technológia és folyamat mellett, jóval kevesebb alkatrészből (az Oerlikon 250 alkatrészéhez képest a Polsten 119-ből állt össze) és emiatt persze olcsóbban tudta biztosítani. Akkori árakon 60-70 font állt szembe 350 fonttal.

Előbbiek alapján tehát nem véletlen, hogy 1944 januárjától az Oerlikon helyett a Polsteneket használták szabványos könnyű légelhárító fegyverként. Szinte mindenféle járműre felszerelték (az ausztrálok még csónakokra is), sőt gyakran 4-es egységben.
A Crusader Mk. III AA Mk. III tornyát megfigyelve feltűnik, hogy a két Oerlikon cső között egy rövid, tömör alkatrész látszódik. Egyes források ezt – bár kissé értetlenül - Vickers K .303 géppuskaként azonosítják. Valójában nem az! Angol fórumon olvastam róla, hogy ez a bizonyos alkatrész egy állítható ellensúly, amely az Oerlikon gépágyúkhoz azért kellett, mert eredetileg már a más súlyeloszlású Polsteneket tervezték használni a toronyban.

Most, hogy már rengeteget tudsz a légvédelmi Centaurról, térjünk át a makett változatra.

Az IBG Models Cromwell/Centaur sorozatának egyik a tagja, a gyártóra jellemző a kissé leegyszerűsített, cserébe viszont gyors haladást kínáló alkatrészbontás. A leginkább leegyszerűsített részlet a futómű, de az összeállított maketten igazából nincs is jelentősége. A típuscsalád ismétlődő elemei, mint a futómű, a páncéltest, a rakodódobozok, valamint a felsőrész nyilván közrejátszanak a költséghatékony gyártásban. A Cromwell és a Centaur páncéltest motorterénél vannak eltérések, az utóbbi típusoknál el kell távolítanunk néhány fogantyút és tömítenünk kell néhány panelvonalat.

A légvédelmi változat lényegi része, a torony, belül sajnos lényegében üres, annak ellenére, hogy fentről nyitott és belátható. A parancsnok ülőkéje önmagában nem tölti ki a teret, így vagy készítünk ponyvát, amivel átvágtuk a gordiuszi csomót, vagy pedig összeügyeskedünk valamiféle belső berendezést. Sajnos erről a részletről meglehetősen kevés hitelt érdemlő felvételt találtam, így most is a már többször alkalmazott módszerhez folyamodtam. Ugyanilyen harckocsi más gyártmányú, nagyobb méretarányú makettjeinek összeállítási útmutatóiban próbáltam plusz információkat összecsipegetni és azok alapján pár részletet megépíteni. Így készült az ágyútöltőknek ülőhely és elhelyezésre került néhány doboz. A eredeti célzókeretről sajnos szintén csak elnagyolt, távoli fotókat találtam, így szinte biztos, hogy a makettem ezen a részen (is) eltér a valóságtól. Crusader készleteim maradékaiból a jobb hátsó ládát is ki tudtam alakítani.

A cikk korábbi szakaszában megemlítettem, hogy a Centaur önálló toronyforgató motorral rendelkezett, nem a főmotorról nyúlták le az ehhez szükséges energiát. Ennek a segédmotornak a kipufogócsöve bal oldalon elöl volt kivezetve, jellegzetes részletként mindenképpen szükségesnek tartottam megépíteni. A harckocsi rádiója a páncéltestben volt, így baloldalt előre az antenna foglalatát és persze magát az antennát is elkészítettem.
A kis páncélost az angolok 1944 után alkalmazott S.C.C. 15-ös zöld színére festettem le, rám jellemző módon ecsettel. A lengyel HATAKA kínálatában az ecsetre optimalizált B110-es cikkszámú festékkel maximálisan elégedett vagyok, most is azt használtam.
A matricák közül a sofőrtől jobbra, a homlok oldalra felragasztandó felirat mérethibás, nagyon nagy, így azt elengedtem, a többi gond nélkül használható.

Nyugi főnök, jó a tartásod!
Nyugi főnök, jó a tartásod!


Mindenképpen szerettem volna feldobni valamivel a munkámat, így egy kis vignettát kreáltam, amihez az alapot a Busch 1309 "Heideland" Grundcover terméke biztosította. A figurák és a málhacucc 3D nyomtatással készültek Sz. Bence jelentős támogatásával és kivitelezésében. Ezúton is köszönöm Neki!
Minden a helyére került, harckocsi, figurák, kiegészítők, a saját tervezésű névtábla. Hátradőltem és elégedetten szemléltem a munkát és hamarosan a szívroham kerülgetett… Azok után, hogy mennyi részletet beazonosítottam, legyártottam, rádöbbentem, hogy hiába volt végig a szemem előtt az eredeti fotókon is jól beazonosíthatóan a sárvédők elejének szögletes kialakítása – ugyanúgy, mint a Crusadereké – én bizony lekerekített változatot készítettem. Ahogy az egyen alkatrészeket az IBG Models legyártotta és dobozba rakta.
Mindegy, ez most már így marad. Kénytelen leszek azzal a tudattal élni, hogy ezt bizony benéztem.

Remélem érdekesnek találtad a cikket, legközelebb – ha már annyit emlegettem – a Crusaderekről írok. Elárulom, hogy már készül a Centaur Dozer Tank is, sőt 2025-ben újabb Cromwell és Centaur készlet jelenik meg a gyártó kínálatában. Biztosan nem fogom beszerezni őket. (Ez csak vicc volt, dehogynem.)

Felhasznált irodalom az alábbi linkeken, a téma iránt érdeklődőknek jó szívvel ajánlom őket áttanulmányozásra:
https://www.youtube.com/watch?v=h_R9yHKtTfo
https://panzerserra.blogspot.com/2019/06/crusader-iii-aa-mkii-mkiii-20mm-gun.html
http://www.historyofwar.org/articles/weapons_cruiser_tank_mk_VIII_centaur.html
https://en.wikipedia.org/wiki/20_mm_Polsten
Hoztam egy kis naftát, valaki vegye már el tőlem!
Hoztam egy kis naftát, valaki vegye már el tőlem!
Nyugi főnök, jó a tartásod!
Nyugi főnök, jó a tartásod!
Ma is csak szobrozunk?
Ma is csak szobrozunk?
Most is gázolajat kaptunk benzin helyett?
Most is gázolajat kaptunk benzin helyett?
Hol esett ki a pipám a zsebemből?
Hol esett ki a pipám a zsebemből?
Hátulról nem várható senki.
Hátulról nem várható senki.
Kicsit laza a talaj, de nem vészes.
Kicsit laza a talaj, de nem vészes.
Most látom, ott a pipa, meg a gyufa is a sarokban.
Most látom, ott a pipa, meg a gyufa is a sarokban.
Sör nem volt?
Sör nem volt?
Ahogy a felderítő repülő látná a helyzetet...
Ahogy a felderítő repülő látná a helyzetet...
Legközelebb Ti mentek, na már tényleg vegyétek el, nehéz!
Legközelebb Ti mentek, na már tényleg vegyétek el, nehéz!
Átépítések
Átépítések
Átépítések
Átépítések
A mérethibás matrica
A mérethibás matrica
Ömlesztve az összetevők
Ömlesztve az összetevők
A makett eredetijéül szolgáló T217821-es
A makett eredetijéül szolgáló T217821-es
Az elvégzett beavatkozások helyei
Az elvégzett beavatkozások helyei
Még egy kép az eredeti járműről
Még egy kép az eredeti járműről
Ez is a T217821-es
Ez is a T217821-es
A nagytornyos Centaur AA Mk. II
A nagytornyos Centaur AA Mk. II
Vágtatott a Centaur a rónán át...
Vágtatott a Centaur a rónán át...
2025.02.01.
Utolsó módosítás: 2025.02.02.
G-cart
Wolfpack Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2025.02.02. 20:03:07
Köszönöm, nagyon érdekes volt, nem ismertem ezt a mellékvágányt.
(Ha terjedelemre fizetnék, mindenki 1:16-os Maus-ról írna.) :)
warbirds
2025.02.03. 16:32:02
Téged fizetnek???! Hööörrr.... :DDDDDD
Valószínűleg van abban valami, amit a Polsten elnevezésről írsz. Lehetséges, hogy egyszerre utal a fegyver lengyel eredetére (POL-), illetve az egyszerűségére is a STEN gépppisztolyra hivatkozva. Persze ez csak szómágia részemről... :)
Szép munka, jók a humoros képaláírások! :)
m7priests
2025.02.03. 17:57:16
Engedj meg egy kiegészítést az alapos történeti részhez:
A Crusader légvédelmi járművek egy típusa kimaradt a felsorolásodból, mégpedig az AA MkI Bofors-al szerelt változatának volt egy torony nélküli altípusa, melyet Normandiában használtak is a parton, illetve a hídfő kiszélesítése és a szárazföld felé való benyomulás során. A kúp alakú toronnyal szerelt változatról nem találtam feljgyezést, csak találgatásokat, képet pedig csak a prototípusról, bemutató fotózás jelleggel. A torony nélküli verzióról sincs sok kép (én háromról tudok), de az mind harctéri fotó.
A maketted tetszetős, a kis alappal pedig szépen kiegészítetted a járművet.
m7priests
2025.02.03. 17:57:16
Engedj meg egy kiegészítést az alapos történeti részhez:
A Crusader légvédelmi járművek egy típusa kimaradt a felsorolásodból, mégpedig az AA MkI Bofors-al szerelt változatának volt egy torony nélküli altípusa, melyet Normandiában használtak is a parton, illetve a hídfő kiszélesítése és a szárazföld felé való benyomulás során. A kúp alakú toronnyal szerelt változatról nem találtam feljgyezést, csak találgatásokat, képet pedig csak a prototípusról, bemutató fotózás jelleggel. A torony nélküli verzióról sincs sok kép (én háromról tudok), de az mind harctéri fotó.
A maketted tetszetős, a kis alappal pedig szépen kiegészítetted a járművet.
G-cart
2025.02.03. 20:24:54
Köszönöm a hozzászólásokat.
m7priests: A Crusaderkkel külön cikk foglalkozik majd, annyira nem akartam elkalandozni. Nem kúpot írtam, hanem gúlát.
Ez a torony nélküli változat, Normandiában harcolt a Juno Beachen:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXVfelbzcemvOLOaEZZLFcBtSKHmI0reMHTwkfxZbJ3oqJBpUSAu5zVbvaKTUyxPO7dsQ9YRa0oyfD8HF5y_jDIzjLgzBD5VDqz9drpbe1pOlqrGk-j_73E-TY7uTMxiR50Xh8RcY8bvQ/s1600/Crusader+III+AA+Mk+I+Juno+001.jpg
Ez pedig a csonka gúlás:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiz1I1fQo0aPtf74bhV4D-kRiWI_AXT9h7GofJhQANhwVDTHWOIGfxBdl4K2UPaptXH7WctU_N3E8zR-BARo2EC1gnjSkFq90Cyzfw91v-e6zRRyHvR5CP9MDufB6axsBhpfThy-I1WYHc/s640/AA+big.jpg

Mindkettőt Crusader AA Mk I-esként említik.
Itt van még náhány gondolat:
https://www.armedconflicts.com/Crusader-III-AA-Mk-I-t41079
G-cart
2025.02.03. 20:42:05
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235001267-crusader-aa-mki-bofors/
Érdekes hozzászólások, a kúp alakú változat valóban nem lett sláger.
Nagyzo
2025.02.04. 14:53:09
Jó hangulatú kis vignetta, tetszik pl a kitaposott fű a páncélos mögött, de tutik a figurák és a Centaur is!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció