Pintér György - Múzeumi krimik
"Németországnak repülőnemzetnek kell lennie!" - propaganda szólam a 30-as évek közepéről
Németországban 1922-ben ismerték el a vitorlázórepülést, mint hivatalos sporttevékenységet. 1933-ban jött létre az első nemzeti szinten szervezett civil repülő szövetség Német Sportrepülő Szövetség (Deutsche Luftsport Verband – DLV) néven. 1935-ben a civilrepülés adminisztratív felügyeletét területi központokba szervezték (Luftsport-Landesgruppen), ami a 30-as évek végén 40 területi csoportot foglalt magába. 1937. október 22-én létrejött a Nemzetiszocialista Repülő Hadtest (Nationalsozialistische Fliegerkorps – NSFK), ami magába olvasztotta a DLV-t és – bár nem volt katonai szervezet – már a sportrepülésen túl, a katonai repülőszolgálat önkéntes kiképzőszervezetének tekinthető, a Luftwaffe pilótabázisát adta.
A dioráma
A jelenet egy NSFK-kiképzés alatt álló német fiatal hibás leszállását ábrázolja 1944. szeptemberében a repülőtér melletti tökföldre, akihez a kiképzők biciklivel siettek oda és már meg is kezdték a fejmosást. A tökföld gazdája aggódva méri fel a kárt: a gép a szárnyával és a törzsével is letarolt egypár tököt.
Noha a Grunau Baby makettet évekkel ezelőtt befejeztem, végül a bicikli hiánya lassította a dioráma megépítését. Eleinte magam terveztem a biciklik legyártását, amihez beszereztem sokféle maratott küllős kereket, I. világháborús repülőkhöz kiadott küllőket. Végül az 1:32-es Me-108 maratott trimmkereke bizonyult jónak és el is készítettem 4 darab kereket ennek felhasználásával, de aztán a bicajok vázának forrasztásakor ismét abbamaradt a munka. Végül a CMK cég kiadott 3D bicikliket 1:48 méretarányban kb. fél évvel ezelőtt, ez adta meg a végső lökést a dioráma befejezéséhez.
A föld lemorzsolt macskaalom és faragasztó keveréke. A tökök helyeit ebbe martam bele száradás után. A hepehupás földre ragasztottam műfű darabot, amit aztán sokféle színnel festettem, virágot ültettem, stb.
A figurák testrészeit meg kellett kicsit variálni, hogy illjenek a jelenetbe: a pilóta belépte az oldalkormányt, a másiknak a kezébe kellett adni a fülketetőt.
Nem tököltek a fejmosás előtt
A makett
A repülő építéséhez az ötletet a Luftwaffe Camouflage and Markings 1939-1945 Vol. 1 című könyvben látott fotó adta, amin egy szépen foltozott gép szerepel. Mindig igyekszem bonyolult festésű gépeket építeni, ez a makett adta magát ehhez. A makett diorámába helyezéséhez az SG-38 maketthez kiadott CMK figura könnyítette meg, ami könnyen beültethető a gépbe. Végül a tökföld ötlete Sokolka nevű makettező kollégától származik, aki a Makettinfó
"Mi készül éppen" rovatban vetette ezt fel még valamikor 2019-ben, amikor építettem a vitorlázót. Mindig igyekszem feljavításokkal feldobni a makettjeimet, amit egy ilyen egyszerű szerkezet ki is követel.
Ennek keretében:
- kivágtam az összes mozgó kormányfelületet és kitérítettem;
- kivágtam a féklapok helyét és a lapokat műanyagból szkreccseltem, alapozó vörös színt kaptak belül. Egyébként a kemény műanyag a kivágást nagyon megnehezítette, minden maró-vágóeszközömet bevetettem, nagyon sok időbe került az utómunkákkal együtt;
- a fülkét újraépítettem sztirolból és nyomólemezből. A műszerekhez az airscale fém alkatrészeit használtam. A botkormány feletti kapaszkodókat szikével, marófejjel alakítottam ki a 0,2-es sztirollemezbe;
- a csúszótalpat szintén nyomólemez darabokkal javítottam fel;
- a fülketetőt kivágtam a makettműanyagból, az új tető sztirollemezből van, kétrétegű, szendvicsmegoldással, hogy a kerek átlátszó ablakot bele tudjam tenni;
- a kormánymozgató vezetékek húzottszálból vannak, a hordozócső a törzsben sárgarézcső.
Az ötletadó Grunau Baby IIb
Az kép forrása a Luftwaffe Camouflage and Markings 1939-1945, Volume One. (K. A. Merrick & J. Kiroff).
Festés
Az NSFK szervezetében használt vitorlázórepülők festése egyszínű RLM 05 Elfenbein volt, amit az 1944. július 1-jén kiadott direktíva módosított, a repülőket ezután a L.DV.521/2 színkártyában közölt 81/82 színekkel kellett a felső és oldalsó felületeken foltozni. Az alapszínhez a Monogram RLM05 színkártya alapján próbáltam egy helyes színt keverni Gunze festékekből. Hááát kicsit sötét lett az alapszín, főleg a méretarányban, sűrű foltozás alatt. Az RLM 81/82 szintén Gunze Mr Color színek. A horogkereszt felfestéséhez maszkot használtam. A vitorlázók megjelenésének jellegzetessége, hogy a vászon felületeken átüt a fény. Ezt a maketten a festőmaszk segítségével próbáltam utánozni, erőteljesen beködöltem higított világosított alapszínnel a vásznazott felületeket.
A tökföld
A tökföld kialakításához sokat tanulmányoztam az interneten, hogy hogyan néz ki egy tökföld, hogy helyezkednek el a tökök, milyenek a színárnyalatok, hogy állnak a tökök szárai, milyenek a levelek formái, színe, milyen a föld formája, színe. Próbáltam minél több olyan képet letölteni, ami a 30-as évek német mezőgazdasági munkálatait ábrázolja: személyek ruhái, eszközök, talicskatípusok. Igyekeztem reális életképet készíteni.
Kb. 130 darab tököt gyártottam le kétkomponensű tömítőből, amiket aztán beirdaltam, kifúrtam, a szárat ónszálból készítettem. Legalább három különböző sárga színnel festettem őket, majd szivacsos technikával még zöld színt kaptak. Kb. 100 darab tök került fel a diorámára a 130-ból. A széttört tökök nagyobb darabjai szétfűrészelt tökdarabok, a kisebbek himalájai sódarabok.
A töklevelek tölgyfa formájú kinyomóval készültek sütőpapírból. Minden levelet szikével formára kellett igazítani, hogy töklevélre hasonlítsanak. A tökök szára ónhuzal.
Készülnek a tökök
Felhasznált makettek és kiegészítők
- Grunau Baby IIb, Fly 48025
- ARTILLERY Models 48001 Grunau Baby IIB (for Fly 48020-3), festőmaszk
- CMK F48300 German SG-38 Glider Pilot for Special Hobby kit
- Airscale No. Pe48 Bez 1 48 Etched Brass Instrument Bezels
- ICM Luftwaffe figurák a 48805 és 48082 készletekből
- Luftwaffe Seatbelts, WWII Fighters Superfabric, Eduard 49081
- Hauler talicska HLF48017
- Wehrmacht Bicycle (2 pcs) 1/48, CMK P48018
- Buco Model Base alap
Az ARTILLERY Models festőmaszkjainak felhelyezése a szárnyra
Szakirodalom
Luftwaffe Camouflage and Markings 1939-1945, Vol. 1. K. A. Merrick & Jürgen Kiroff (2004).
The Official Monogram Painting Guide to German Aircraft 1935-1945. K. A. Merrick & J. A. Hitchcock (1980).
German sport aviation as a reserve of military aviation in the inter-war period. Zygmunt Kozak (2023).