Polaris - a magyar tengeralattjáró
Pintér György - Múzeumi krimik A K.u.K. haditengerészetben voltak ugyan "magyar" tengeralattjárók, de a mai Magyarország területén csak kettő. Az elsőről Miggyuri írt pár hónapja (Hol volt, hol nem volt... tengeralattjáró a Balatonon), a másikról, az eddigi utolsóról hoztam nektek pár képet.

A szerkezetet Forintos Gyula taxisofőr tervezte, akinek nyilván valami kattanása volt a tengeralattjárókkal. (Ez nem lekicsinylés, hanem tisztelettel adózás a "szent őrült" előtt, aki idáig eljuttatta a szerelemprojektjét.) Vállalkozását csak a Taródi-vár építőjéhez tudom hasonlítani. A grandiózus elképzelések évtizedeket emésztettek el, pedig szerintem kezdettől sejthető volt, hogy az eredeti tervek túl nagyratörőek. A tengeralattjárót 1996-ban építették a Fűtőber Kft. bátonyterenyei üzemében, amire tábla is emlékeztet hajó oldalán. A hajót megálmodói csak Pokolbúvár (Helldiver) néven emlegették.

A Polaris Delta 20 m hosszú nyomásálló teste egy másfél méteres acélhenger, amit 10 mm-es lemezekből készítettek ponthegesztéssel. Tömege 20 tonna, 150 LE-s dízelmotorjával 35 km/h sebességet érhetett el. A tervek szerint 80 méterig merülhetett volna, ha eljut a tengerig. Forintos ötfős személyzettel akarta körbehajózni a világot. A Dunáról az Adriára, onnan az Atlanti-óceánra tervezett menni, majd az Északi-sarkon át a Csendes-óceánra és a Szuezi-csatornán át érkezett volna haza.

A Polaris Delta jelenleg egy szállítmányozó cég telephelyén pihen
A Polaris Delta jelenleg egy szállítmányozó cég telephelyén pihen
Ki tudja, meddig...


Láthatóan próbáltak minél több részt a gyárban ismert alkatrészekkel és módszerekkel megvalósítani, ami nem biztos, hogy bírta volna a tengeri utazással járó strapát. A vaskos csövek, gerendák és csavarok beváltak kazánépítésnél, de az extrém korrózió, vibráció, a jég és a víz nyomása szerintem hamar kikezdte volna ezeket. Az is gyanús, hogy az adott súlyhoz képest végzetesen alulmotorizált volt, pláne tengeri körülmények között. A csavarokat védő rácsok és hosszú csatornák magukban óriási áramlási veszteséget jelenthettek, illetve a hajótestből kiálló rengeteg alkalmatosság jelentősen ronthatta az áramvonalasságot.

Talán épp ez a felismerés vetett véget a nagyszerű álmoknak. A járművet 2009-ben gyakorlatilag készre szerelték, de ezután Forintos eltűnt a nyilvánosság elől, a hajó azóta gazdátlanul kallódik. A Pokolbúvárt sokáig Dunakeszin lehetett látni, majd az ország különböző pontjain tűnt fel átmenetileg.

A hányatott sorsú hajó érdemes lenne a megmentésre, mint kuriózum és mint technikatörténeti emlék. Sajnos itthon túl gyakran végezték hasonló eszközök a lángvágók alatt. Adná magát a Közlekedési Múzeum, de annak a saját tárlata is 10 éve hányódik hol itt, hol ott, leginkább ismeretlen helyre távozott... Mi annyit tehetünk, hogy makett formájában állítunk neki emléket. A képek némi segítséget nyújthatnak a vállalkozó kedvűek számára. Hajrá!
A Polaris Delta jelenleg egy szállítmányozó cég telephelyén pihen
A Polaris Delta jelenleg egy szállítmányozó cég telephelyén pihen
A nyomásálló test a külső burkolat alatt
A nyomásálló test a külső burkolat alatt
Ez itt most nem a kalózkodást jelzi
Ez itt most nem a kalózkodást jelzi
Oldalirányú kormánycsavar az orr alatt
Oldalirányú kormánycsavar az orr alatt
Sok műszer és eszköz szovjet gyártású járművekről származik
Sok műszer és eszköz szovjet gyártású járművekről származik
Orrmerülőkormány
Orrmerülőkormány
Ha jól látom, ki is egyensúlyozták
Ha jól látom, ki is egyensúlyozták
Gondoltak a munkahenger bekötésének védelmére is (legalábbis a hajótestnél)
Gondoltak a munkahenger bekötésének védelmére is (legalábbis a hajótestnél)
A felhajtható kormánylap ütközőbakja
A felhajtható kormánylap ütközőbakja
A vízalatti menet hajtócsavarjait rács védte
A vízalatti menet hajtócsavarjait rács védte
A csavar csatornáját nemes egyszerűséggel egy jókora vascsőből alakították ki
A csavar csatornáját nemes egyszerűséggel egy jókora vascsőből alakították ki
A hajótest oldalán tábla emlékeztet az építést végző Fűtőber Kft.-re
A hajótest oldalán tábla emlékeztet az építést végző Fűtőber Kft.-re
A felszíni hajtócsavart dízelmotor forgatta
A felszíni hajtócsavart dízelmotor forgatta
A hajtótengely
A hajtótengely
Láthatóan próbáltak abból dolgozni, amit a gyárban találtak
Láthatóan próbáltak abból dolgozni, amit a gyárban találtak
A kormánylapátokat mozgató gömbcsuklós rudazat
A kormánylapátokat mozgató gömbcsuklós rudazat
A grandiózus tervekhez képest elég sérülékenynek tűnik a szerkezet
A grandiózus tervekhez képest elég sérülékenynek tűnik a szerkezet
Ne lépj rá! - a hátsó merülési kormányra
Ne lépj rá! - a hátsó merülési kormányra
Még egy csavar, a hajótest végén
Még egy csavar, a hajótest végén
Az ékfeljségjel nagyon jól állna neki
Az ékfeljségjel nagyon jól állna neki
Talán fénysort vezettek végig a hajótest körül?
Talán fénysort vezettek végig a hajótest körül?
Érdekes a szélvédő "dekorációja"
Érdekes a szélvédő "dekorációja"
2025.11.25.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2025.12.02. 07:05:25
Nagyon érdekes a téma. A szerkentyű pedig érdemes volna a megmentésre. Köszönöm!
kervil
2025.12.02. 07:49:14
Köszönjük a cikket! Nagyon érdekes szerkezet, helyenként egészen Mad Max-es hatású (gondolok itt azokra a jégtörő (?) fémtarajokra az orrán).
Az ember így ránézésre azt gondolná, hogy nincs épeszű ember, aki beleülne, pedig az alkotójának, Forintos Gyulának volt egy előző projektje is (az volt a 01, ezért lett ennek a száma 02), ami állítólag tengerre is került Németországban, de nem sokáig bírta. Egy korabeli híradófelvétel be is számol róla, ahol az alkotó is megszólal elég hosszan.
https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=23644
warbirds
2025.12.02. 07:59:31
"Így múlik el a világ dicsősége!" Pedig tényleg érdemes lenne megmenteni, már csak a befektetett iszonyat munka tiszteletére is. Ha működőképes nem is lesz, de kiállítási tárgynak nagyon érdekes.
Propellerfanatic
2025.12.02. 08:07:26
Fantasztikus!
Én mindig keresem ezeket a különleges építményeket, szerkezeteket, de elképesztő, hogy miket lehet találni. Erről még csak nem is hallottam.
Külön tetszik a masina kissé Nautilus-os megjelenése. Például az orrán az a recés izé, totál olyan. A készítő biztos olvasta Vernétől a Nemo kapitányt.
Köszönjük a képeket.
Ste
2025.12.02. 10:10:48
Nálam akkoriban ez teljesen kimaradt, nem is hallottam róla korábban. :O
Nagyon érdekes volt a cikk Zoli, köszönjük szépen!
Talán valaki valóban megépíti makettben. :)
Hickory
2025.12.02. 12:15:41
Nagyon érdekes írás egy bizarr járműről. Valami azt súgja, tragédiát előztek meg azzal, hogy ez sosem került vízre.
Mekett
2025.12.02. 12:20:05
@Miggyuri, @warbirds: Örülök, ha sikerült újat, vagy érdekeset mutatni!

@kervil: Köszönöm, ez nem volt meg nekem!

@Propellerfanatic: A Taródi- és a Bory-vár mellett nekem is a Nautilust idézte meg, ahogy a múlt század közepi filmekben elképzelték. Nem csodálkoznék, ha onnan eredt volna az inspiráció és a tengeralattjáró-szenvedély.

@Ste: Az ezredforduló környékén néha feltűnt a bulvármédiában, de csak kisszínes szinten. Félek, hogy ha tényleg nekivágtak volna a sarkvidéknek, az tragédiába torkollott volna. Ezzel együtt is elismerésem a műszaki teljesítménynek, jó lenne, ha nem tűnne el egy kohóban.
Mekett
2025.12.02. 12:25:48
@Hickory: Teljesen egyetértek. Elismerésem, mert láthatóan mindent igyekeztek megoldani házilagos módszerekkel. Kicsit azokra a háztáji csettegőkre emlékeztet, amiket nagyapáink eszkábáltak össze otthon. Mai ficsúrként el sem tudom képzelni, hogy utánuk csináljam. Fát hordani az erdőből tökéletes volt, de az autópályára nem hajtanék fel velük. Ugyanez a Polaris is: elképesztő, mi mindent meg tudtak oldani és mennyire igyekeztek lefedni a problémakört, de szerintem nem rendszerben gondolkodtak, hanem sok problémát menet közben próbáltak orvosolni, ahogy felmerült. És a célra ez kevés.
Azért jó lett volna, ha mondjuk az Adrián, partközelben megtalálja a helyét, de tartom, hogy víz alá menni nem játék.
Gabusch
2025.12.02. 17:11:35
Ha a K.u.K. haditengerészetben szolgáló tengeralattjárókat magyarnak tituláljuk, akkor a mai Magyarország területén nem kettő, hanem három tengeralattjáró volt, ha a linkelt cikknek és egyebeknek hinni lehet. Ugyanis 1918-ban felvontattak valami zsákmányolt kis orosz tengeralattjárót Budapestre.

https://magyartudat.com/1918-tengeralattjaro-a-dunan/

Sőt, a németek a II. VH-ban szállítottak a Dunán Ingolstadt és Galati között 6 db IIB tengeralattjárót, akkor pedig azok is átutaztak rajtunk, bár nem "saját keelen".


Makett elkészítéséhez kellenének a méretek, már amennyiben nem elég, hogy nagyjából úgy néz ki. Mondjuk én nem ragaszkodnék hozzá, nekem elég, ha hasonlít rá, de ezzel azt hiszem, kevesen vagyunk így a társaságból.
Ha már saját makett, akkor én pl. most éppen a Pirx egyik űrhajóját néztem ki. A filmben egész jól látszik is, a méret meg kb. olyan, amilyen. Ennek a sorozatnak nincs olyan világa, amiben ezek a járművek méretezve lennének, mint akár még az Orionban is. Egyébként most éppen elérhető talán a Mediaklikken, makettező szempontból talán még azoknak is érdekes lehet, akik nem ismerik fel a meglehetősen kreatív díszletek alkotóelemeit kenyérkosártól gyümölcsmosón át a citromfacsaróig.
Bagi Roland
2025.12.02. 18:02:07
Világbajnok a cikk!
Épelméjű ember nem szállna vízre ezzel a masinával. Valóban, az ötvenes évekbeli 20000 mérföld a tenger alatt című filmbéli Nautilus ihlethette meg az embert. Őszintén szólva az arányait, a kialakítását elnézve szinte biztos vagyok benne hogy képtelenség lenne a vízen közlekedni vele de merném állítani hogy a víz felszínén sem tudna megmaradni. A föld körbehajózására alkalmas hajó/tengeralattjáró tervezésénél eszembe sem jutna ez a szerkezeti kialakítás, ezzel a cucc-al vízre szállni nem kalandvágy hanem öngyilkosság. Nem tudom hogy alá lehetett e volna merülni vele de ha igen akkor örökre! Fegyverrel sem tudnának rávenni hogy kipróbáljam. Ez egy szép, nagyszerű, elismerésre méltó, de egy lázálom. Csatlakozom az előttem szólókhoz ebből a mutatványból lett volna pár gyászoló család a Fókusz műsorában. Egyébként pedig tényleg le kellene festeni és múzeumba vele mert igazi kuriózum.
Mekett
2025.12.02. 18:14:59
@Gabusch: Igazad van, rosszul fogalmaztam. A K.u.K. hajóknál csak arra utaltam, azoknak volt magyar vonatkozása, de ott is csak idézőjeles. A Polaris-szal kapcsolatban inkább arra céloztam, ezek tényleg magyar produktumok. Ám mint kervil rámutatott, ebben is tévedtem, volt a Polarisnak egy elődje is.

A képeket természetesen nem a fő méretek és forma referenciájának szántam. Ha valaki meg szeretné építeni, további kutatásokat is kell végeznie, de a műszaki megoldásokról, részletekről ezáltal már keletkezett egy lenyomat, amit lehet használni akkor is, ha ez esetleg nem lesz.
Mekett
2025.12.02. 18:18:36
@Bagi Roland: köszönöm, de természetesen ez persze csak a véleményem. Sosem építettem, működtettem hajót, de a benyomásom az, hogy nem lett volna jó vége. De ahogy minden alkalommal, most is ki akarom emelni, hogy tisztelettel adózok a műszaki teljesítmény előtt, irígy is vagyok rá kicsit, de valószínűleg így hozták ki a legtöbbet belőle, hogy tengerre már nem került.
Yuki
2025.12.02. 19:02:47
Szia jó kis cikk és a jármű is tetszik jó lenne az ilyen járműveket felújítani aztán egy fedett helyen kiállítani leméretezni és megépíteni makettben.

Üdv:István.
Gabusch
2025.12.02. 22:33:53
@Mekett: Egyébként éppen most hol van? Valahol Óvár közelségére emlékszem, lehet, hogy rosszul. Akkor esetleg a Mosonshow kapcsán talán lehetne egy kirándulást tenni méretezéssel együtt, ha hagynak ilyet ott, ahol van. Mivel valószínűleg az enyészeté lesz, a makett elkészítése nem lenne rossz ötlet, hátha egyszer lesz mondjuk egy Közlekedési múzeum, ahova még be is férhet a régen lebontott mozdonyok makettjei mellé.
Ekkora dolgot egyedül méretezni lehetetlen, de többen talán megoldható, pláne, ha lenne esetleg egy lézeres távolságmérő.
Gabusch
2025.12.02. 23:32:26
Még az jutott eszembe, hogy van egy olyan lehetőség, hogy videóból 3D rajzot generál az AI. Ezt még ugyan nem próbáltam, de a Makerworld képből rajz dolga meglepően használható. Eddig két prehisztorikus szobrocskát csináltattam vele, amiket ki is nyomtattam. A hátulját ugyan csak úgy "odagondolja", de a sem rossz. Viszont van egy modern félig-meddig akt szobor (Ralph Brown, the Bride), ott bezzeg tudta, mi kellene, hogy a háta legyen, pedig csak elölről van meg. :)

De a videó esetében körbe kell jármi tárgyat, tehát ott adott minden részlet. Egyszer láttam valami ilyet, ott háromszor kellett körbevideózni a tárgyat: alul, felül és középen. Talán drónnal meg lehetne csinálni, ha valaki olyan ügyes, hogy tudja mozgatni elliptikus pályán és lehetőleg azonos távolságban a tengótól, avagy a drón szoftverének van ilyen lehetősége. Abból könnyebb lenne dolgozni a megfelelő méret ismeretében, mert vélhetően az arányok jók lennének. Ha nem lehet szépen kinyomtatni, mert annyira nem lesz jó, amit gyárt, akkor is lehet a nyomat alapján szkreccselni.
Hickory
2025.12.03. 09:09:55
@Mekett Tökéletesen egyetértek. A tengeralattjárózásnak nem csak a története, de a "módszertana" is vérrel íródott.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció