Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok, ismét egy ecsettel festett géppel jelentkezek!
Én az ICM/Sabre Kits készletét "óborzasztó" kategóriába soroltam, de kellett egy magyar Tu-2 a polcra... A Hobby Boss termékét választottam - nem azért mert az jó, hanem mert Easy. Valójában tényleg az, alig pár alkatrésszel. Persze én kerestem magamnak a bajt és belenyúltam kicsit, karcolgattam, fúrtam-faragtam. Az alkatrészek egyébként elég jó minőségűek, nem jellemző sem a sorja, sem a beszívódás.
Itt megismerhetitek a készletet: https://www.super-hobby.hu/products/Soviet-Tu-2-Bomber.html
Hinel Tamás (warbirds) kolléga megépítette a Sabre Kits (ICM unoka) makettjét ebben a méretarányban
https://makettinfo.hu/Jobb-ma-egy-Tuzok.
A makettezés során készített fotók valahogy eltűntek, de igyekszem felidézni az építés tapasztalatait. Ebben sokat segít, hogy az összeállítási útmutatót mindig telefirkálom.
Maga a segédlet egy A/4-es lap, annak is csak az egyik oldalának 2/3-a részletezi 3 rajzban a "bonyolult" építési lépéseket kevesebb, mint 50 alkatrészből.
A Magyar Légierő 04-es számú Tu-2-ese
A pilótafülke ülésből, botkormányból áll (easy).
A gépet vízszintesen kettévágták, a felső felén a vízszintes vezérsíkot egyben kapjuk, erre felpattintunk 1-1 függőlegest (easy).
A törzs alsó felébe beragasztjuk a "pilótafülkét" (easy), majd oldalanként a 3-3 kisablakot a repülő végébe (ezeket egyben adja a gyártó).
Itt el is érkeztünk az első NOT easy részhez. A törzsön az ablakoknak szánt lyukak tágabbak az átlátszó alkatrészeknél. Kicsit körbe kell tömíteni.
Ezek után összepattintjuk a két törzsfelet. Jól illeszkedik, pontos (easy).
Ezzel végeztünk is az első összeállítási rajzzal. A makett 90%-ban kész. EASY. :D
A következő összeállítási rajznak megfelelően fel kell ragasztanunk a motorgondolákat a szárnyak alá. Itt jön a készlet Achilles-sarka! Nem jó az illeszkedés. A képen pirossal bekarikáztam a problémás részt. Mindkét motornál, azok mindkét oldalán, tehát 4 helyen kell tömíteni-csiszolni-újrapanelezni. Nehezen elérhető a belső oldala a törzs miatt. NOT EASY!
A 2-2 kis kipufogócsövet érdemes előre lefesteni. A tetejére pedig 1-1 levegő beömlő kerül (easy).
Itt el is érkeztünk ahhoz a részhez, ahol eldőlt, hogy nem fogom túlbonyolítani az építést, inkább a festési technikámat javítom. Ugyanis a törzs tetején a felső lövészállás egyenlő a nullával. A gyártó szerint egy teljesen sík felületre ragasszunk be egy sétapálcát (mint fegyvert) "oszt jól van" mehet rá a kabintető. A pilótafülkére is csak egy tető megy, amiből egy másik sétapálca áll ki hátra (még csak nem is valahonnan a kabinból, hanem csak úgy simán a plexiből), illetve egy bunkósbot a tetejére, mint antennaárbóc. Oké, oké easy, no de ennyire??? A sétapálcákat injekcióstűre cseréltem, árbócot pedig gyártottam.
Szerintem a személyzet munkahelyeit nem éri meg feljavítani, én más megoldásra gondoltam, erről majd később.
Az utolsó rajznak megfelelően elkészítjük az alsó lövészállást 1 darab újabb sétapálcából (lásd mint fent) és a plexiből. Beragasztjuk a farokfutót és a főfutókat (easy). Összeállítjuk a motorok elejét a légcsavartollakkal, majd felragasztjuk a gondolára (easy). Felkerül a gép orra alá is a plexi... Szó szerint a semmire! SEMMI nincs alatta!
Világossá vált, hogy nem éri meg a számomra megfelelő minőségűre feljavítani a belső tereket. Egy kis agyalás és képek közötti keresgélés után jött az ötlet: le lesznek ponyvázva a kabinok! Ködös, nyirkos, párás hajnal van, stb... Az orr alatti plexit és a has alatti lövészállás plexijét matt lakkal vontam be (párás), így nem lehet belátni. A két másik esetben pedig nedves papírzsebkendőt használtam ponyvaként, majd száradás után festettem és lakkal rögzítettem a felületre.
Festékek: has - Humbrol 89; felső rejtőszín - Humbrol 163.
A festést fakítottam, koptattam a felületet. Pár helyen csináltam kis üzemanyag- és olajfolyást, koszt és kormozódást.
A csillag hadijelek HAD termékek, a megfelelő számokat csodával határos módon kukáztam elő az eltelt 30 év makettezése során összegyűjtött zacskónyi maradék matricákból.
A feljavítás ennél a gépnél kimerült a fegyvercsövek cseréjében, a szárnyakba befútam a törzs mellé 1-1 beépített csöves fegyverzetet, új antennaárbócot gyártottam, elasztikus szálból kapott antennahuzalt, valamint 2 katonát a motorok mögé a szárnyon.
Köszönöm a figyelmet!